Απόψεις Γιωργος Αθανασιου για τον Πολιούχο Πορου

Γιωργος Αθανασιου για τον Πολιούχο Πορου

Posted by porosplus.gr on 2018-01-17 18:57:45


ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ

Προς: τον Δήμαρχο Πόρου
το Δημοτικό Συμβούλιο Πόρου

Κοιν: τον Σεβασμιότατο κ. κ. Εφραίμ
τον Αιδεσιμολογιώτατο πατέρα Γεώργιο Στόκο
τον Πανοσολογιότατο Αρχ. πατέρα Λουκά


κύριε Δήμαρχε
κυρίες και κύριοι Δημοτικοί Σύμβουλοι

Στην ωραία εκδήλωση που έγινε για το Μοναστήρι του Πόρου, κάνατε μία προσωρινή ανακοίνωση για τις σκέψεις σας ώστε να προτείνεται την ανακήρυξη της ιεράς Μονής της Ζωοδόχου Πηγής ως Πολιούχου της πόλεως της νήσου Πόρου.
Εδώ θα μου επιτρέψετε να εκφέρω την γνώμη μου και την αντίρρησή μου ως προς αυτής σας την σκέψη και οπωσδήποτε την απόφασή σας.

Κύριε Δήμαρχε
Γνωρίζω ότι αν και η καθιέρωση του Αγίου Λεωνίδης ως προστάτου της Νήσου Πόρου έγινε μετά από πρόταση και προτροπή της εκκλησίας, αυτό δεν μπόρεσε να εμπεδοθεί όπως άρμοζε στην θρησκευτική συνείδηση του Λαού του Πόρου.
Οι λόγοι και οι παραλήψεις είναι αρκετοί και ίσως χρήζουν ιδιαίτερης και φυσικά προσεκτικής ανάλυσης. Ευτυχώς κάτι τέτοιο δεν συνέβει στην Τροιζήνα όπου ο Άγιος Λεωνίδης εορτάζεται με μεγαλοπρέπεια που συνοδεύεται από ισχυρό θρησκευτικό συναίσθημα, όπως και στον τόπο μαρτυρίου του που είναι η Επίδαυρος.

Για τον λόγους αυτούς πιστεύω ότι θα πρέπει να είμαστε περισσότερο προσεκτικοί σε κάθε επόμενη κίνηση. Ως προς την σκέψη της Ζωοδόχου Πηγής, ας με συγχωρήσει η Παναγία γι αυτή μου την θέση, αλλά δεν νομίζω ότι θα ήτανε η καλλίτερη απόφαση να ισχύει ως πολιούχος και τούτο για τους λόγους που θα εκθέσω. Κατ’ αρχάς ως προς την Ιερά Μονή.
Η ιστορία της Μονής είναι λίγο περίπλοκη. Εάν ανατρέξουμε στην δημιουργία της και στις πληροφορίες που υπάρχουν, θα δούμε ότι ο πρώτος ιερός ναός ήτανε αφιερωμένος στους Αγίους Ταξιάρχες και τούτο επιβεβαιώνεται από το ότι η αριστερή εικόνα στο τέμπλο, στην θέση που πάντοτε μπαίνει η εικόνα του Αγίου επ’ ονόματι του οποίου τιμάται ο Ναός όταν οικοδομείται, τοποθετήθηκε όχι της Ζωοδόχου Πηγής αλλά όπως ανέφερα των Ταξιαρχών, πιθανότατα αντικαθιστώντας το αρχικό κτίσμα και τους Άγιους που ήτανε αφιερωμένος ο Ναός.
Άρα η ονομασία είναι μεταγενέστερη κάτι που δεν γνωρίζουμε ακριβώς.
Αναφέρεται ότι έγινε από τον μητροπολίτη Ιάκωβο, όταν τοποθετήθηκε εκτός του τέμπλου στην δεξιά πλευρά η εικόνα της Ζωοδόχου Πηγής.
Αυτό επιβεβαιώνεται και από το ότι ακόμα και σήμερα η κυρίως εικόνα η οποία βρίσκεται στο ξυλόγλυπτο προσκυνητάρι του κυρίως Ναού, είναι της Παναγίας και όχι της Ζωοδόχου Πηγής όπως θα έπρεπε και όπως συνηθίζεται σε όλους τους Ιερούς Ναούς.
Όλα αυτά μας οδηγούν στο ότι ο ναός πιθανόν να κτίστηκε επάνω σε προγενέστερο και η τελική ονομασία να δόθηκε από το αρχιεπίσκοπο Αθηνών Ιάκωβο και έτσι διατηρήθηκε ο Ναός να τιμάται ως Παναγία Ζωοδόχος Πηγή.
Βεβαίως είναι αξιοπερίεργος ο τρόπος με τον οποίο όλο το αρχείο της Ιεράς Μονής έχει χαθεί.
Πολλές είναι οι φήμες που αναφέρονται στο θέμα αυτό, χωρίς κανείς όμως να έχει ασχοληθεί συστηματικά για την πιθανή ανεύρεσή του.(περισσότερες πληροφορίες στο «ΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΤΟΥ ΠΟΡΟΥ) της Ιωάννας Ρουμάνη νυν αδελφής Φιλοθέης στον Αγ. Δημήτριο).

Τώρα θα πρέπει να αναφερθώ στον Άγιο Γεώργιο ο οποίος είναι Μητροπολιτικός ναός του Πόρου από αιώνες. Μάλιστα μέχρι πριν από αρκετά χρόνια ετελείτο και περιφορά της εικόνας του στην πόλη του Πόρου, η οποία όμως διεκόπη για άγνωστους λόγους. (πιθανόν γιατί οι ιερείς ήτανε κουρασμένοι μετά την μεγάλη ακολουθία της Μεγάλης Εβδομάδος ή διότι ο εσπερινός πολλές φορές ετελείτο το απόγευμα της Αναστάσεως). . Όπως έχει γίνει γνωστό ο Άγιος Γεώργιος τιμάται στον Πόρο πάνω από δύο αιώνες, όχι απλώς ως ένας από τους Αγίους της πόλεως αλλά και ως προστάτης της πόλεως και αυτό επιβεβαιώνεται από το ότι υπήρξε και ο πρώτος Δημοτικός Ιερός Ναός, ενώ παράλληλα είχε ανακηρυχτεί και ως Μητροπολιτικός Ναός. Μέσα από το βιβλίο του κ.Καλού πολλά στοιχεία υπάρχουν που επιβεβαιώνουν τα λεγόμενά μου.

Αυτό όμως που δεν ήτανε γνωστό και το οποίο δεν αναφέρθηκε στο βιβλίο του κ. Καλού, που για μένα είναι το σημαντικότερο και το οποίο έχω δημοσιοποιήσει σε προηγούμενη αναφορά μου στις τοπικές ηλεκτρονικές εφημερίδες και υπάρχει και ως αναφορά στο βιβλίο μου, για πρώτη φορά, μετά την ιστορική μου έρευνα «Η Προσφορά του Πόρου το 1821 και οι Ποριώτες Αγωνιστές» είναι ότι η Καγκελαρία του Πόρου (κατά κάποιο τρόπο Δημοτική Αρχή της εποχής) περίπου από το 1780, στην τεταρτομοριακή σφραγίδα που χρησιμοποιούσε για να σφραγίζει τα επίσημα έγγραφα, χρησιμοποιούσε σφραγίδα που έφερε τον Άγιο Γεώργιο, "ΣΦΡΑΓΗΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΟΣ ΤΗΣ ΝΙΣΟΥ ΠΟΡΟΥ 1792".

pic

Αυτό μας επιβεβαιώνει το γεγονός ότι οι Ποριώτες τιμούσαν ως προστάτη τους τον Άγιο Γεώργιο και όπως προανέφερα τον τιμούσαμε μέχρι πριν από ορισμένα χρόνια με την πανηγυρική Θεία Λειτουργία και την περιφορά της Αγίας εικόνας του στο νησί.

Για όλους τους προαναφερόμενους λόγους έρχομαι να σας ζητήσω όπως ως προστάτης και πολιούχος της πόλεως του Πόρου επανέλθει ο Άγιος Γεώργιος, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι όλοι μας δεν θα παύσουμε να προσκυνούμε και να τιμούμε την Υπεραγία Θεοτόκο με την αναφορά ως Υπεραγία Θεοτόκος της Ζωοδόχου Πηγής, καθώς και τον Άγιο Λεωνίδη.

Εδώ θα μεταφέρω ορισμένες αναφορές από το βιβλίο «ο Πόρος κι ο Τροπαιοφόρος»
Όπως αναφέρει ο συγγραφέας κ.Γ.Καλός [Την πιθανότητα, βέβαια, να θεμελιώθηκε ο πρώτος ναός στην περίοδο εκείνη (1715-1716) δικαιολογεί και η παράδοση, που θέλει σε πολλές περιοχές εκείνων των χρόνων μαστόρους και βοηθούς και τον κόσμο όλο ο οποίος έδινε ένα χέρι βοήθειας τότε στη μεταφορά των δομικών υλικών έχοντας επικεφαλής σύσσωμο τον τοπικό κλήρο (αφού δεν θεμελιωνόταν απλώς άλλος ένας ενοριακός ναός αλλά ομολογουμένως η εκκλησία του ισχυρότατου, όπως τον πίστευαν προστάτη αγίου όλων τους έναντι των φοβερών εχθρών τους να ψέλνουν το απολυτίκιο του Άγιου Γιώργη επίκαιρα μεταλλαγμένο. «Ως των αιχμαλώτων επισκόπων ελευθερωτής και των πτωχών ημών υπερασπιστής..»… Η ιστορική δήλωση η βασισμένη σε βιβλιογραφίες και μνημειακές πηγές την διαπερνά οριζόντια ως διαρκής άξονας αναφοράς η ιστορία του ναού του Τροπαιοφόρου Αγίου του Πόρου, του μεγαλομάρτυρα της Χριστιανοσύνης Αγ’Γεωργίου.
Ο Αγ. Γεώργιος η μητρόπολη του νησιού, η εκκλησία που υψώνεται μεγαλοπρεπής ψηλά στη ράχη το Καστελιού, δεσπόζει όλου σχεδόν του λιμανιού και του καναλιού του…].

Τέλος μετά τα αναφερόμενα από τον κ.Καλό διαπιστώνουμε, πρώτον ότι ο ιερός ναός του Άγιου Γιώργη κτίστηκε πριν από τον Ναό των Ταξιαρχών (της Ζωοδόχου Πηγής), και δεύτερον ότι οι κάτοικοι του Πόρου τον θεωρούσανε ως Άγιο προστάτη και Πολιούχο τους και αυτό αποδεικνύεται όχι μόνο από την παράδοση, αλλά και από το επιβεβαιωμένο ιστορικά στοιχείο, της επίσημης σφραγίδας της Καγκελαρίας του 1792 όπου όπως προανέφερα ήταν τερτατομοριακή και έφερε την μορφή του Αγίου Γεωργίου.

Γιώργος Αθανασίου


Comment Form is loading comments...